3.3.11

Neuroticisme

Neuroticisme wordt ook wel aangeduid als negatieve affectiviteit of negatieve emotionaliteit. Mensen die hoog scoren op de neuroticisme test zullen gemiddeld vaker last hebben van depressiviteit, angst en schuldgevoelens. Zij blijken ook gevoeliger te zijn voor stress, zullen gewone situaties eerder als bedreigend ervaren, en hebben moeite met het verwerken van tegenslagen of kleine frustraties. Zij zijn zich meer bewust van hun eigen gedrag, verlegen en hebben vaak moeite met controle of uitstel van hun behoeften. Neuroticisme predisponeert ook tot ontwikkelen van neurosen, fobieën en andere angststoornissen.


Ik heb zo'n ding. Zo'n neurose, fobie, of angst, hoe je het ook wilt noemen. Ik ben bang voor extreem weer (en harde regen valt ook onder extreem bij mij). 


Bij mijn studie zitten ook psychologievakken. Deze volg ik dan ook met de 1ejaars psychologiestudenten. Het vak wat we nu volgen is 'persoonlijkheidsleer en persoonlijkheidsonderzoek'. Om een kort voorbeeld te geven van een therapeutische sessie had hij een vrijwilliger nodig. Natuurlijk dacht ik: ach waarom niet? Nougoed, na de pauze zat ik daar dus op die stoel in die megacollegezaal met 3 schermen en al die starende oogjes. "Ik ben bang voor onweer, wind, storm, regen.." Ik had meteen spijt. Na een kwartier gebabbel, gestaar naar de grond en geschaam kwam men tot de conclusie dat ik een neurotische persoonlijkheid heb. En dat als deze angst opgelost zou worden, ik hoogstwaarschijnlijk een andere angst zou ontwikkelen voor iets wat ik niet onder controle heb. Controle. Dat was het kernwoord van het gesprek. Na 20 lange minuten mocht ik eindelijk die zenuwachtige draaistoel verlaten en zat ik weer lekker achterin de collegezaal. Wat een drama.


Nougoed, naast het feit dat het verschrikkelijk was, ik me halverwege besefte dat het werd gefilmd en ik me nu alleen maar nog een grotere debiel voel, is het misschien ook wel praktisch geweest. De conclusie van deze meneer zorgt ervoor dat ik zoveel dingen in mijn leven kan verklaren.


Bij de kleuters schreef mijn kleuterjuf in mijn vriendenboekje: "Lieve Sophie, het is niet erg als alles niet in één keer lukt. Oefening baart kunst." Toen was ik dus al een perfectionist.
Ik hoor ook regelmatig dit soort uitspraken: "Maak je er niet zo'n druk om joh." "Je moet je niet zo'n druk maken om van die kleine dingen" "Je moet je niet zo schuldig voelen, het is echt niet jouw schuld." "Als jij iets wil, zorg je er wel voor dat je het krijgt hè?!" "Je hebt last van aanstelleritis!"
Allemaal al zo herkenbaar, maar nu dus ook verklaarbaar.
Ik weet heus wel dat het geen vrijbrief is voor mijn negatieve eigenschappen, maar als ik weet waar het vandaan komt kan ik er misschien wel beter aan werken.


Voor de werkgroep moesten we persoonlijkheidstesten afnemen bij een ander, waaronder de BIS. Mijn BIS-score was extreem hoog. Goh. "Neuroticism has been found to be positively correlated with the BIS scale."
Ik weet dat het eigenlijk de taak is van mijn partner in crime om dit uit te vinden, maar ik zal wel weer graag controle willen hebben :).



2 opmerkingen:

  1. "maar ik zal wel weer graag controle willen hebben :)". Dit vond ik de meest indrukwekkende zin van allemaal..

    Ondanks ALLE (je hele leven lang) 'anti' controle mededelingen. wil jij al boven al alsnog controle.

    Is het geen super leuke uitdaging om absolute controle te hebben over de gedachte: Ik heb in wezen nergens controle over.

    Ik doe de dingen die mij te wachten staan ondanks de mogelijke uitkomst! En daarbij komt natuurlijk dat ik nog elke dag de drang heb om er zelf wat in aan te sleutelen!

    Veel plezier en dank voor je blog! goede reminder voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms is minder controle hebben wel erg prettig! Na een heerlijke zoveelste discussie met me mopje heb ik besloten om iets vaker de controle af te geven, "Schat, ik zal proberen om zaken los te laten". Hoe langer ik dit doe, hoe lekkerder ik me voel en hoe makkelijker dit gaat!
    Is een aanrader van je lieve zus ;) ! Xx

    BeantwoordenVerwijderen